پیام قرآن

یادداشت بچه های کانون فرهنگی هنری حضرت فاطمه الزهرا(س)قم

پیام قرآن

یادداشت بچه های کانون فرهنگی هنری حضرت فاطمه الزهرا(س)قم

سوره مبارکه نحل

تنها کسانی دروغ می بندند که به آیات خدا ایمان ندارند


(آری)دروغگویان واقعی آنها هستند!


سوره مبارکه نحل آیه ۱۰۵

یا امام رضا(ع)

۱۰ نکته آموزنده از حضرت رضا علیه السلام
اندیشه - گوشه ای از سخنان نغز و کلمات آموزنده امام هشتم (ع)

1- سکوت و دم فرو بستن از کلام نابجا از درهای حکمت است و محبّت دیگران را جلب می کند و راهنمای انسان بر هر امر خیری است.
2- دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل و نادانی اوست.
3- محبّت به مردم نیمی از عقل است.

4-عقل کسی کامل نیست مگر اینکه در او ده خصلت باشد: از او امید خیر برود، مردم از شر او در امان باشند، کار خوب دیگران را بزرگ بشمارد - گرچه کوچک باشد، کار خوب خود را کم بشمارد- گرچه زیاد باشد، از مراجعه دیگران برای احتیاجاتشان خسته نشود، در طول زندگی از طلب علم خسته و دلسرد نشود، فقر در راه خدا را از ثروت بیشتر دوست بدارد، ذلّت در راه خدا از عزّت در کنار دشمن خدا برایش محبوب تر باشد، و میل او به گمنامی از مشهور شدن بیشتر باشد. اما خصلت دهم که خیلی مهم است این است: همه را از خود بهتر و پرهیزگارتر ببیند. وقتی شخص بد و پستی را ببیند، بگوید او بهتر از من است، زیرا چه بسا خیر او در درونش پنهان است، بر خلاف خیر من که ظاهر است. و اگر فردی را ببیند که از خودش بهتر و پرهیزگارتر است، برای او تواضع کند تا به درجه او برسد. و چون این خصلت را دارا شد، بزرگواری اش بالاتر می رود، خیر و خوبی اش بهتر و پاکتر می‌گردد، پاداش نیکو دریافت می‌کند و سرور اهل زمان خود می‌شود.

5- زمانی خواهد رسید که اگر عافیت ده قسمت بشود، 9 قسمت آنها در کناره گیری از مردم محقق می‌شود و یک قسمت دیگر در سکوت.
6- کمک به یک فرد ضعیف بهتر از صدقه دادن است.
7- مؤمن در حال غضب هم از دایره حق بیرون نمی‌رود و در حال رضایت هم در باطل داخل نمی‌گردد و هرگز بیش از حق خود مطالبه نمی‌کند.
8- هرگاه بندگان خدا گناهان تازه‌ای انجام دهند، که سابقه نداشته است، خداوند هم آنها را به بلاهایی تازه مبتلا می کند که پیش از آن ندیده‌اند و نمی‌شناسند.

9- روزی حضرت رضا علیه السلام از یکی از غلامان خود پرسید:«آیا امروز چیزی در راه خدا انفاق کرده اید؟» غلام گفت:«نه.» امام فرمود:«پس خداوند از کجا به ما عوض دهد؟! برو چیزی در راه خدا انفاق کن، حتی اگر یک درهم باشد.»

10- حضرت رضا علیه السلام به ریان بن شبیب فرمود: «اگر خوشحال می‌شوی که با ما در درجات بلند بهشت باشی، پس برای اندوه ما اندوهناک و برای خوشحالی ما مسرور باش! بر تو باد دوستی ما اهل بیت. بدان اگر کسی سنگی را دوست بدارد، خداوند او را در روز قیامت با آن سنگ محشور می‌فرماید.»

/

کبوتران حرم...

چهارمین اردوی زیارتی کبوتران حرم کانون حضرت فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.

مسئول کانون حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: چهارمین اردوی زیارتی مشهد مقدس با عنوان کبوتران حرم  برگزار شد.

محمد رضا کارگر در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم با اعلام این خبر افزود: این اردو در در روزهای ۲۳ تا ۲۷شهریور برگزار شد و اعضای کانون حضرت فاطمه الزهرا (س) به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف شدند.

وی افزود: در اردوی کبوتران حرم ۳۷ نفر از اعضا شرکت داشتند و این اردو به نوعی اختتامیه فعالیت های این کانون در ایام اوقات فراغت تابستان به شمار می رود.

 مسئول کانون حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: ایجاد فضای دوستانه همراه با تقویت روحیه معنوی اعضا کانون در قالب زیارت دسته جمعی از حرم حضرت علی بن موسی ارضا(ع)  یکی از اهداف این اردو بود.

وی با اشاره به استفاده مناسب از این فرصت جهت ایجاد همفکری بیشتر بین اعضای این کانون خاطرنشان کرد: مسابقات و بحث های آموزشی  و همچنین بازی های آموزشی از قبل برای زمان های فراغت شرکت کنندگان برنامه ریزی شده بود که در زمان حضور زائران در کوپه های قطار اجرا شد.

وی ادامه داد: در محل اسکان اعضا نیز برنامه های آموزشی در قالب حلقه های معرفت برگزار شد.

کارگر در پایان تصریح کرد: بازدید از موزه مرکزی حرم مطهر و همچنین شرکت در نماز جمعه حرم امام رضا (ع) از جمله دیگر برنامه های این اردوی زیارتی بود. 

تفسیر اشتباه یک حدیث!

 کودکان در مسجد فقط امر و نهی نشوند


اندیشه - خبرگزاری مهرنوشت:

کارشناسان و متولیان فرهنگی با تأکید بر اینکه کودکان نباید در مساجد فقط امر و نهی شوند تأکید کردند: همانطور که برای مسجد خادم و برای نماز مکبر و مؤذن داریم بهتر است برای نگهداری از بچه‌های نمازگزاران نیز مهدکودک داشته باشیم.
شرفخانی:‌ایجاد جذابیت در مساجد موجب حضور بیشتر کودکان می شود

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد لزوم فراهم سازی مکانی برای حضور کودکان در مساجد هنگام برگزاری نماز جماعت همراه با والدین گفت: ایجاد جذابیتهایی در مساجد برای کودکان موجب حضور بیشتر آنان خواهد شد و با نشاطی که در مساجد اتفاق می افتد، شهد شیرینی مسجد و حضور در مکانهای مقدس در کام کودکان ماندگار می شود.

وی یادآور شد: در مساجد ابزارهای کودکانه می تواند در جذب کودکان تأثیرگذار باشد اما باید دو نکته را در نظر گرفت؛ اولا باید از ابزارهایی استفاده کنیم که علاوه بر ایجاد نشاط ، این جذابیت در کودکان همراه با معنویت و همخوان با ساختار مسجد باشد نه اینکه از ابزارهایی بهره ببریم که در طول زمان ممکن است مخالف با اهداف اصلی مساجد باشد.نکته بعدی این است که آن ابزارها و مکانی که در مساجد برای کودکان استفاده و یا ساخته می شود باید در راستای فضای معنوی و عبادی باشد و به اصل ساختار مسجد ضربه نزند.

ابطحی:ساخت خانه کودک در کنار مسجد/ مسجد باید عامل نشاط و شکوفایی کودکان باشد

محمدجواد ابطحی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز، نقش مثبت فضای سبز و زیبا در اطراف مساجد را مورد تأکید قرار داد و با استناد به سیره پیامبر (ص) در جذب کودکان، پیشنهاد کرد: همانطور که "خانه عالم" داریم می‌توان "خانه کودک" را در کنار مساجد متناسب با معماری و فضای معنوی مساجد درنظر گرفت.

وی با تأکید بر نقش تأثیرگذار فضای دل انگیز و سرسبز و زیبا در اطراف مساجد در جذب کودکان و نوجوانان تصریح کرد: اگر این روحیه شادی و نشاط در بچه با ورود به مسجد حاصل نشود، کودک تصور می کند که مسجد جای یک عبادت خشک و تلخ و خسته کننده و همراه با گریه و زاری است.

ملک محمدی: ایجاد فضایی برای کودکان در مسجد عامل افزایش نمازگزاران خواهد بود

حجت الاسلام حسن ملک محمدی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفت: در برخی از کشورهای اسلامی هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ طراحیهای مناسب و ایجاد مناظر جذاب طبیعی و سرسبز و اختصاص مکانی برای کودکان در ساعات حضور در مساجد آنها را به این اماکن مقدس جذب می کنند که بهره گیری از تجارب اینگونه کشورها می تواند در برنامه ریزی ما برای انس گیری نسل آتی آماده کند.

رئیس فراکسیون حج و زیارت تصریح کرد: اگر مساجد ما به صورت سازمان یافته به برنامه ریزی درست در جذب کودکان بپردازد حتی در افزایش نمازگزارن در سطوح سنی بالا مؤثر خواهد بود یعنی کودکی که علاقمند به مسجد می شود بطور طبیعی پدر و مادر و برادر و خواهر خودش را وادار می کند که در وقت نماز در مسجد حضور داشته باشند که او نیز به برنامه کودکانه خود بپردازد و آنها نیز به اعمال عبادی خود.

اکرمی: مساجد را چند منظوره کنیم

حجت الاسلام سید رضا اکرمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر لزوم ایجاد مکانی برای حضور کودکان در مساجد با توجه به سیره پیامبر(ص) تأکید کرد و گفت:‌ همانطور که برای مسجد خادم و برای نماز مکبر و مؤذن داریم بهتر است برای نگهداری از بچه‌های نمازگزاران نیز مهدکودک داشته باشیم.

وی یادآور شد: از صدر اسلام و از زمان حیات پیامبر اسلام(ص) مساجد از نظر کارآمدی و بهره وری ابعاد مختلفی داشتند یعنی مساجد هم محل نماز هم محل مشورت، هم محلی برای برگزاری مراسم عروسی و هم سنگری برای حضور در جبهه ها و هم محل قضاوت بودند اما متأسفانه هرچه از ابعاد و اصول اساسی اسلام فاصله گرفتیم از جامعیت و محوریت مساجد نیز دور شدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید ابتدا نگاهمان را نسبت به مسائل فرهنگی و به ویژه مسجد اصلاح کنیم و از ابتدایی که شهری ساخته می شود، زمین وسیعی در نظر گرفته شود که یک نقطه از آن برای نماز باشد و ساختمانهای جنبی شامل کتابخانه، صندوق قرض الحسنه، کلاسهای آموزشی و مهدکودک و... باشد.

قرائتی: حکایت حدیثی که اشتباه تفسیر شد!

حجت الاسلام تقی قرائتی مدیر مؤسسه مسجد در مورد امکان حضور کودکان در مساجد به خبرنگار مهر گفت: پیامبر اسلام(ص) در مسجد النبی محلی برای حضور بچه ها به نام روضة الطفلان یعنی باغ بچه ها قرار دادند. بهتر است امروز نیز ما به تبعیت از سیره پیامبر در مساجد خود مهدکودکی طراحی کنیم که کودکان با حضور مربی بتوانند کارهای مورد علاقه خود را در مسجد انجام دهند.

قرائتی با انتقاد از تفسیر نادرست از حدیثی که تأکید دارد دیوانگان و کودکان را در مساجد راه ندهید تصریح کرد: معنای حدیث این نیست؛ در زبان عربی گاهی کلمات دو سه معنی دارد و باید با کلمات بعدی و مضمون جمله معنا شود. معنی این حدیث این نیست که کودکان و دیوانگان را از مسجد بیرون کنید بلکه در اینجا دیوانه ای منظور است که مسجد را به هم بریزد و مردم نتوانند عبادات خود را در آرامش انجام دهند تازه او را هم حق نداریم به زور و کتک از مسجد خارج کنیم بلکه باید او را به ترفندی منصرف کنیم.